Killar har sämre betyg än tjejer



Fastnade framför "Rektorerna"
som visades på TV i Kunskapskanalen för drygt ett år sedan. Där pratades det bland annat om att killar har sämre betyg än tjejer. Vilket de som medverkade i programmet ansågs vara för att killar enligt könssterotypen SKA vara stökiga i klassrummet och inte vilja satsa på skolan. Därför ställs det inte lika höga krav på killar som det gör för tjejer. Något som jag dessutom tycker är riktigt skrämmande är att tjejer sätts ut som "stötdämpare", en tjej får alltså sitta bredvid två killar för att lugna ned dem. Hur sjukt är inte det?! Tjejer förväntas lära killarna hur de ska bete sig. Vi är väl fan inte deras morsor?! Kan fråga mig här vad lärarna egentligen gör om de måste ta hjälp av sina elever i stället för att kämpa för egen förbättring. Hallå, eller? Mer pedagogiska och viljestarka är de väl? Annars kan man likväl byta yrke.

Vissa skolor har även stora problem med könsroller. Det fick man bland annat se i en dokumentär som de visade under programmets gång. En reporter intervjuade en kille om varför det var så många killar i träslöjden men väldigt få tjejer. Han svarade något i liknande: "Men tjejerna är rädda för att svarva, borra och sådant". Men det kom sedan fram i reporterns följdfråga att det var bara något killen antog, inte att det var så. Hon frågade även varför det var så få killar i syslöjden och majoriteteten tjejer. Han svarade: "För att många killar tycker det är "fjolligt" och löjligt".

Det togs även upp att elever måste få större inflytande i sin arbetsmiljö, inte bara få välja vilka möbler man vill ha och så vidare. Nej, utan få vara med och påverka på riktigt, skolan kan motivera eleverna och fånga deras intresse, nyfikenhet, få dem att vilja komma till skolan för att det är roligt att lära sig saker. Lärarna har ett tufft uppdrag, helt klart. Det krävs kompetenta lärare för att utvecklingen ska kunna gå framåt! Men det är så värt det i slutändan. Alla tjänar på det. Både du och jag. Kunskap är makt!

Kommentarer
Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm säger:

Svar: Haha, tack :D Adine är sjukt bra på att fota :P :)

2014-09-06 | 19:27:39
Bloggadress: http://blogg.anniesfotografier.se
Charlotta Hägg säger:

Sv: Tack så mycket:) och jag håller med om allt som du skrivit.. jag minns så väl i grundskolan.. fick alltid sitta bredvid stökiga killar. Sjukt jobbigt!

2014-09-06 | 22:07:57
Bloggadress: http://charlottahagg.blogg.se/
AmandaB säger:

Är det bra med dig? :D

MVH AmandaB

2014-09-06 | 22:21:05
Bloggadress: http://amandablomkvists.myshowroom.se
fashion säger:

Så sant! :D

2014-09-06 | 22:44:43
Bloggadress: http://nattstad.se/fashioninspiration
V I L M A L A ♔ säger:

Håller helt med dig, att vara en stötdämpare är bara cp :O

2014-09-06 | 23:59:03
Bloggadress: http://vilmala.blo.gg/
Anneli säger:

Minns att jag i ettan blev placerad mellan två killar, just för att agera stötdämpare. Sen när det visade sig att jag också var en social typ som gärna umgicks fick jag höra på utvecklningssamtalet (var sju år) att jag pratade för mycket vilket gjorde att även min bänkkompis pratade för mycket. Så efter det höll jag käften, men det ändrade inte bänkkamratens babbel. Hon var rätt gammal så hon hade rätt medeltida syn klasser och sånt antar jag. Nåväl, skönt att det är över!

2014-09-08 | 12:12:35
Bloggadress: http://lolland.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Pink Blinking Music Note