Repris: Fattigdom, svält, sjukdomar och hemlösa - välkommen till Sydafrika


Tycker vi ska tänka oss för innan vi klagar på att vi inte kan köpa den där tröjan eller vad det nu skulle kunna vara.
Eller att vi kanske bor för litet. Det må väl så hända. Men det finns faktiskt de som inte har pengar och inte ens tak över huvudet. Det har i alla fall vi! De flesta i Sverige har även mat för dagen - sluta klaga på bambamaten när det finns de som inte ens får känna mättnadskänsla. Var glad för att du får lunch i skolan över huvud taget! Vi vill ha så mycket hela tiden och glömmer därför ofta bort det lilla vi har, som verkligen betyder någonting för oss. Vi i Sverige är så jävla bortskämda rent utsagt. Det är där det största problemet ligger, då uppstår även det själviska tänkandet. Antagligen för att vi har det så bra och då är det lättare att tänka på sig själv istället för att se till någon annans behov. (Påstår inte att jag är värsta ängeln, men jag har sett saker som har fått mig att tänka efter mer än jag gjort tidigare). Till exempel när jag var i Sydafrika med Burgårdens kör och åkte buss, såg vi ungdomar vid vägkanterna stå och sälja saker till billisterna de ville att vi skulle slänga ner mynt till dem. Har även sett med egna ögon barn med Hiv/Aids när vi besökte ett barnhem. Vill därför få er att tänka i andra banor. Många tänker säkert: "Jomen, så här kan man ju inte tänka, det finns ju alltid någon som har det sämre". Jo, självklart. Fast vad är det för tankesätt egentligen? Det tror klart som fan att man kan tänka så. Det gynnar både dig själv och samhället vi lever i. Vi borde bli bättre på att bry oss om våra medmänniskor. Varken du eller jag kan göra allt, men alla kan göra något. "When the world must come together as one".

En av Sydafrikas vanligaste sjukdomar är Hiv/Aids som ni alla kanske redan vet. Man beräknar att ca 20 % (enligt UNICEF) av Sydafrikas invånare mellan 0 och 49 år är HIV-smittade. Totalt finns det ca 5 miljoner HIV-smittade, vilka utgör ca 11% av Sydafrikas 43 miljoner invånare. Som ett resultat av apartheidpolitiken är majoriteten av svarta och färgade fattiga samt lågutbildade. De är också de som drabbats hårdast av HIV/Aids.

Många människor saknar kunskap om HIV/Aids. Man vet inte hur man skyddar sig. Kvinnorna har inte heller rätt att säga nej till sex, ännu mindre kräva kondom. Då är det svårt att undvika Hiv-smitta. Många gånger är det svårt att berätta om sin Hiv-smitta eftersom det är skamligt, det anses som ett brott - du kan förlora ditt arbete. En kvinna kan bli utslängd från hemmet av sin make.
Ett annat stort problem är alla barn som blir föräldralösa. Ibland talar man om att en hel generation människor har försvunnit. Barn får – om de har tur – bo hos sina mor- eller farföräldrar eller snälla släktingar. Har de otur får de bo på gatan. Många barn är själva HIV-smittade, antingen sedan tiden i mammas mage eller genom sexuellt umgänge.
VAD HÄNDER NU? – Hur arbetar man i Sydafrika för att hindra spridningen av HIV/AIDS?
I Sydafrika finns många olika organisationer och stiftelser som arbetar för att bromsa spridningen av HIV och för att hjälpa redan smittade. För att stoppa spridningen försöker man utbilda. Man berättar hur HIV smittar och hur man kan skydda sig. Utdelning av kondomer är också vanligt men skulle behövas i större utsträckning.

Sjukvården i Sydafrika är i liten utsträckning statligt finansierad. Det är människor som själva kan betala som får vård och mediciner. Visst vill man förhindra spridning av HIV och ingen borde behöva drabbas av en så grym och definitiv sjukdom. Ändå är det främst fattiga människor i Sydafrika som behöver hjälp, de utgör de värst drabbade och har också sämst möjligheter att själva göra något åt sin situation.
Källa

Förstår ni nu vad jag pratar om? Tänk er för, det finns människor som har det mycket sämre!

Kommentarer
Clin säger:

Usch det är så hemskt!! Man hade velat hjälpa alla!

Svar: ja det är inte ofta man är barnledig så man blir lite off ;) Men det löste sig med en massa mys med pojkvännen.

Ja det är samma för mig. Är alltid hemma. Den ända skillnaden är ju att alla andra är lediga så man kan träffas och göra något =)

Kram på dig snäckan och hoppas du får en underbar lördag

2014-08-23 | 14:01:25
Bloggadress: http://emmaclin.blogg.se
LIL' BABUSTYLE - Photographer with big dreams säger:

Ett bra inlägg som är viktigt att det tas upp. Men vi kan inte hålla på och jämföra oss med dessa människor hela tiden. vi får lov att hata våra liv för vissa saker och vi får lov att blir arg eller ledsen om man inte kan köpa den där tröjan. Jag tycker att det är bra att vi kollar på hur dessa människor har det och faktiskt försöker hjälpa, men vi kan inte jämföra oss. Jag menar, då skulle vi i resten av världen aldrig få klaga på någonting.

Min kompis var väldigt ledsen när hennes mamma fick cancer, även om den var "god" och gick och bota. Men hon fick hela tiden höra "Men tänk på de fattiga på andra sidan världen som har förlorat sin mamma i krig/aids/svält etc". Och det var då jag bestämde mig för att inte jämföra mig med dessa människor. För även om vi har det bättre än dem, så betyder det inte att vi har det bra.

Och i skolan har man alltid fått höra "ät upp maten, tänk på de i Afrika som inte har mat för dagen". Ja, okej, men hur ska detta hjälpa dem? Hur ska de kunna bli mer mätta för att vi äter upp maten? Och det finns MÅNGA svenskar som inte har mat för dagen eller tak över huvudet, men dessa glömmer vi bort för att vi alltid jämför oss med de i tredje världen...

En annan sak jag var med om var när det var vinter och över 20 minusgrader. Jag fick höra att jag inte fick klaga på att jag frös, för att det finns människor i andra länder (och här i Sverige) som inte har jacka. Och det fick mig också att tänka såhär. Jag tycker det är jättebra att vi hjälper människorna världen över, men det är så sorgligt att vi glömmer våra egna...

Självklart har du en annan uppfattning, då du har sett det här och upplevt det med egna ögon. Jag hade säkert ändrat min uppfattning om jag också hade gjort det, men just nu står jag fast vid min åsikt. Men dagen kommer väl då min uppfattning ändras.

2014-08-23 | 20:33:13
Bloggadress: http://babustylee.webblogg.se
Anonym säger:

Sv: tack så himla mycket! :)

Gud :( tycker så himla synd om alla svältande barn!

2014-08-23 | 21:09:40
Kondomtorget & 30 Rights säger:

Jag är glad att du uppmärksammar de här frågorna! Har nämligen en tjejkompis som just arbetar med ett projekt i Sydafrika, där det bland annat handlar om att lyfta upp de här frågorna, arbeta med kvinnors rättigheter och framför allt prata om sexuellt överförbara sjudomar.

Det är viktigt att vi i den utvecklade världen pratar om de här frågorna och hjälper även andra människor! Vi på Kondomtorget har tänkt sponsra deras projekt med bland annat kondomer och jag tycker att det är bra att du delar med dig av detta till svenska folket!

Kika gärna på deras Facebook-sida; https://www.facebook.com/30Rights/info

Kramar från Kondomtorget!

Svar: Vad kul att höra att du är glad att jag uppmärksammar dessa frågor!
Ja, det är precis vad jag också tycker! Dessutom ligger det här extra nära mig eftersom jag har varit i Sydafrika och sett saker man inte vill se. Vad bra att ni tänker sponsra med kondomer till de som inte har en sådan möjlighet. Tack för din positiva respons till mitt inlägg! Det glädjer mig verkligen.

Kramar till er - Kondomtorget!
Veronica Pettersson

2014-08-25 | 02:48:56
Bloggadress: http://www.kondomtorget.se/kondomer.html
Kondomtorget säger:

Hej igen Veronica! Jag vill passa på att fråga ifall du vill samarbeta med oss? Hör gärna av dig per e-post.

Kram,
Josefin på Kondomtorget

2014-08-28 | 20:15:24
Bloggadress: http://www.kondomtorget.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Pink Blinking Music Note