Roms skönhet fanns i överflöd.

Hellu på er mina goingar!

Nu tänker jag bjussa på några bilder från min weekendresa i Rom. Resan har varit helt fantastisk!

 
Så här såg vårt hotellrum ut. Ett litet sådant. När vi bokade resan visste vi ingenting om tillökning till vårt resesällskap. Men finns det hjärterum finns det stjärterum. ;) Favoriten var helt klart vårt lilla fönster där vi kunde sitta och kolla ut på folk. Fotograferade även därifrån.

 
Rom hade såå mysiga gator att strosa runt kring. Fast man var ibland livrädd på grund av hur trafiken såg ut. Mycket trafik och bilarna körde fort. Man var glad om man överlevde när man hade passerat en gata. Haha närå, jag överdriver en aning... ;)

Våra planer när vi hade kommit fram till vårt hotell var att besöka Colloseum.

Här har ni denna häftiga och vackra sevärdhet:

 
Jag blev helt hänförd av denna byggnad.



 Här har ni en bild på mig innanför Collosseum. Nog för att utsidan är precis som jag har beskrivit, men insidan var helt enastående!

  Foto: Vjollca Haradinaj
 
Visst är Collosseum helt makalöst? På italienska säger man Anfiteatro Flavio eller Colosse. Finns en historia bakom denna sevärdhet. Under romerska rikets tid hade man strid mellan vilda djur, avrättningar, gladiatorspel och teater hölls för en stor publik, som mest 87 000 åskådare. Colosseum har en omkrets på 524 meter och är 48 meter hög. Colosseum fick sitt namn efter en koloss, det vill säga en enorm staty av kejsar Nero som stod bredvid byggnaden, i riktning mot Forum Romanum. Kolossen (statyn) av Nero smältes senare ner för tillverkning av vapen. Även armeringen till Colosseum drogs ut och smältes ner till vapen, vilket gjorde att en stor del av byggnadens yttre del rasade vid ett jordskalv. Stora mängder vit marmor fick föras bort från byggnaden, bland annat till bygget av Peterskyrkan och Fontana di Trevi. Den del av byggnaden som återstår är ännu en mäktig syn och ett populärt turistmål. Det beskrivs att Colosseum fick sin plats i centrum och både bokstavligen och symboliskt i Roms hjärta.
Källa

 
Innan vi stegade mot utgången, hittade jag detta "fönster" och var bara tvungen att fotografera. Tycker att det är riktigt coolt! Molnen gav extra känsla till bilden.

Alltså, insåg att en helg inte räcker till för att kunna se Roms skönhet. Skönhet fanns i överflöd. Det kändes som en dröm att vara i denna vackra stad. Njöt verkligen till fullo!

Fortsättning följer...

Kommentarer
MADDISENJ.SE säger:

Åh vad härligt. Rom är fantastiskt

2015-09-21 | 17:43:55
Bloggadress: http://maddisenj.se
linah säger:

du har såå fina bilder!

2015-09-21 | 18:29:52
Bloggadress: http://nouw.com/linaheve
Emma Engström säger:

Rom vill jag gärna besöka :D

2015-09-21 | 19:39:01
Bloggadress: http://engstromemma.devote.se
Skogsraah ☾ säger:

Åh vad härligt :)

2015-09-21 | 20:07:55
Bloggadress: http://skogsraah.se
Beatrice Johansson säger:

Så härligt:)
sv: Tusen tack:) Kramisar

2015-09-25 | 12:51:54
Bloggadress: http://beatricejohansson.vione.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Pink Blinking Music Note