Kallar honom "Afrikanjävel" och tycker att han ska "sticka hem"

Jag har lyst med min frånvaro här på bloggen. Har inte haft någon blogglust, men i går var jag på en otroligt intressant och grym föreläsning utöver skolan, som jag gärna vill dela med mig till er.

 
Föreläsaren heter Barakat Ghebrehawariat och under sin föreläsning "Bortom vi(t) och dom: att prata om att prata om det" lägger han stor vikt på hur vi ser på människor. Hur vi skiljer på människor på grund av hudfärg, bakgrund och etnicitet. Det gör mig både rädd och ledsen att det finns en sådan här människosyn.

Han tog upp ett viktigt exempel som han själv har upplevt.

En agressiv man kallar honom "Afrikanjävel" och tycker att han ska "sticka hem" när han är utanför sin port. Han uttrycker till oss någonting i stil med hur mannen tar för givet att han är Afrikan och förstår inte heller vad mannen menar... Vadå? Han är ju hemma, precis utanför sin port.

Vidare ställer han frågan Vilka är "vi"? Det är viktigt att vi rannsakar oss själva. Vilka erfarenheter utgår vi ifrån? Ett begrepp som är aktullt i vårt samhälle är "mångfald". Barakat tycker att vi ska våga prata om begreppet. Det gäller bara att vi tänker vad, varför och hur vi ska prata om det.

Teoretisk ångest går han vidare till och förklarar att det handlar om att man någon gång kan känna att man inte har tillräckligt med kunskap inom ett visst ämne som man gärna vill ta upp, men är rädd för att öppna en konversation. Rädslan ligger i att inte veta hur andra kommer att uppfatta det du vill berätta. Han uttrycker sig vidare: "Rädslan att göra fel får inte ta överhand över att göra rätt."

Någonting annat som jag anser är väldigt tänkvärt som Barakat nämnde under sin föreläsning är att vara "medveten om sin omedvetenhet". Det är först då en förändring kan ske.
 
"Ord är inte bara ord... de är:
* bärare av värderingar
* har ett historiskt bagage
* nyckeln till att förstå sociala maktrelationer"

Nu går han in på kommunikation och talar om att kommunikation ska leda till inkludering.

Ett exempel... Vi kanske inte tycker att "neger" är rasistiskt, men vi har förmodligen heller inte vetskap om historien bakom ordet.

Ur mitt eget perspektiv: Oavsett om vi försöker undvika fördomar, kommer dessa finnas. Vissa har mer och andra mindre. Vi utgår ifrån våra egna erfarenheter. Men vi kan genom att vara medvetna om våra tankar och varför vi tänker så, minska dessa.

Pigment har ingenting att göra med vilken hudfärg vi har utan det handlar om politik. Människor med olika hudfärg påstås ha olika egenskaper. Jag anser inte att det beror på vilken hudfärg man har, utan hur man uppfostras.

Ras = en social konstruktion, något vi gör inte något vi är.
Det finns "inga" rasister, det finns rasism (för rasism är en politik, inte en person).

Mina åsikter är att kränkningar som görs mot vita och svarta är rasism. Fast han fokuserar på rasism mot svarta. 
 
Barakat Ghebrehawariat är en social entreprenör med demokrati som drivkraft. Han kallar sig själv för demokratiagenten. Till vardags arbetar han med poesinätverket Revolution Poetry och sitter i styrelsen på Rättviseförmedlingen. Jag har träffat honom i verkligheten och upplever honom som ödmjuk, trovärdig, humoristisk - en skön snubbe helt enkelt.

Barakat finns på sociala medier...

Epost: [email protected]
Telefon: 0739716410
Facebook: barakatg
Instagram: @barakat_g
Twitter: @barakat_g

Om ni får chansen att gå på hans föreläsningar, så kan jag varmt rekomendera er att göra det. Jag tror inte att ni kommer ångra er! :) Det gjorde i alla fall inte jag! Smaken är dock som baken.

En låt som passar in väldigt bra till detta inlägg är "Vilka är ni?" - Andrea Lundquist. Grymt! ♥

Kommentarer
♀ THE REVOLT ♀ säger:

Andreas låt är fantastisk! Och angående ditt inlägg, så jävla grymt!!!! Speciellt delen där du skriver:

Ord är inte bara ord... de är:
* bärare av värderingar
* har ett historiskt bagage
* nyckeln till att förstå sociala maktrelationer

Asbra inlägg! Många tummar upp! Kanon!

2015-03-12 | 22:37:43
Bloggadress: http://TheRevolt.blogg.se
Anonym säger:

Hej! Har du ngt nummer jag kan nå dig på? Vill ta upp en grej med dig! Bästa /B

2015-03-13 | 14:21:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Pink Blinking Music Note