Det här var sannerligen någonting jag reagerade och reflekterade över. Därför beslutade jag mig för att bojkotta boken som var riktad till kvinnor.


Bild från min Instagram @verreperre

Fy gaalet vilket gött ryggpass jag körde imorse!! 💪 Kör aldrig enbart rygg, men kände att ben/mage inte behövdes tränas med tanke på all dans det senaste 💃 Gjorde i ordning i stort sett ett helt nytt träningsshema för just rygg! Tyckte att övningarna var riktigt roliga och är såå nöjd över min prestation! :D

Här bjussar jag på ryggövningar som kördes:

♦ RYGGLYFT

Startposition: 1 Lägg dig på magen med armarna längs ned längs sidorna. Spänn magen och för ihop skulderbladen.

Rörelse: 2 Lyft överoppen och armarna så högt upp från underlaget som möjligt. Sänk därefter överkroppen kontrollerat tillbaka till golvet. 

Tänk på: Magen ska vara spänd under hela övningen.


 
 
 
♦ FRAMÅTBÖJD RODD

Startposition: 1 Stå med ett höftbrett avstånd mellan fötterna. Ta tag runt skivstången med ett överhandsgrepp - lite längre ut än din axelbredd. Håll vikten med raka armar framför kroppen. Pressa höften bakå så att överkroppen lutar framåt, sträck på bröstet och håll huvudet som en naturlig förlängning av kroppen.

Rörelse: 2 Lyft upp skivstången mot magen och sänk den sedan till startpositionen igen.

Tänk på: Dra in hakan mot bröstet och titta ned i golvet under hela övningen.
 


♦ ENARMSRODD 1

Startposition: 1 Placera höger knä på en stol och håll balansen med höger hand . Håll ryggen rak. Håll en hantel i vänster hand och sänk hanteln mot golvet.

Rörelse: 2 Lyft upp hanteln mot kroppen - utan att böja handleden. Sänk sedan hanteln långsamt hela vägen tillbaka till startpositionen. Fortsätt tills du blir trött i vänster sida innan du vänder dig om och upprepar övningen med höger arm och  och med vänster knä uppe på stolen.

Tänk på: Håll ryggen rak och undvik att böja handleden.

 

♦ BUGNING

Startposition: 1 Stå med ett höftbrett avstånd mellan fötterna  och med en skivstång på den övre delen av ryggen. Håll ryggen rak och titta rakt fram

Rörelse: 2 Håll ryggen rak och luta överkroppen framåt samtidigt som du pressar höfterna bakåt. Sträck sedan på dig igen genom att skjuta höfterna framåt.

Tänk på: Lägg skivstången på den övre delen av ryggen så att den ligger på musklerna och inte på kotorna.

 


♦ MARKLYFT MED RAKA BEN

Startposition: 1
Stå framåtböjd med ett höftbrett avstånd mellan fötterna. Greppa skivstången, som ligger vid skenbenen, med raka armar . Ta tag runt skivstången  med ett överhandsgrepp.
 
Rörelse: 2 Håll benen raka eller böj lite på knäna om det stramar för mycket på baksidan av låren. Se dock till att knävinkeln förblir densamma under hela övningen. Sträck på kroppen med hjälp av baklåren, sätet och ryggmusklerna.

Tänk på: Använd inte för tunga vikter - övningen är nämligen svår att utföra rent tekniskt. Unvik att krumma ryggen. Om det stramar för mycket i bakklåren kan du lägga upp skivstången på något så att du inte behöver böja dig lika mycket för att hämta den.


 

Alla övningar kommer från denna grymma bok:


 
Jag hade turen att kunna haffa denna för endast 49 kronor då det var bokrea. Det var verkligen ett riktigt fynd! Alla övningar är tagna ifrån denna bok. Blir väldigt inspirerad när jag bläddrar i denna, minns att det stod mellan valet om denna och en som kallades något liknande "Styrketräning för kvinnor". Varför ska man ens behöva nämna just att boken riktar sig till kvinnor och i så fall hur kommer det sig att just denna bok med en man på framsidan har som titel "Effektiv styrketräning". Borde det inte stå något om att den riktar sig till män? Fast fattar att det beror på att styrketräning är helt självklart att män utför och därför behöver man inte skriva ut det, skevt samhälle vi lever i. Det här var sannerligen någonting jag reagerade och reflekterade över. Därför beslutade jag mig för att bojkotta boken som var riktad till kvinnor. Palla liksom! #villbrytakönsroller

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Pink Blinking Music Note