"Barn bryr sig inte om vad som är rätt eller fel"


Bild 1: Ett överflöd av material fanns att tillgå.  
Bild 2: Här använde jag mig av akvarellkritor, där man först målar och sedan lägger på vatten. Jag limmade även nedtill och slängde på salt (dock finns inte det med på bild). Resultatet var i alla fall att saltet såg ut som små stenar. En fin kombination! 
Bild 3: Valde ett rosa papper, som jag limmade och därefter satte på silkespapper som jag formade till bollar  i olika färger. 
Bild 4: Nu kände jag för att bara måla och inte tänka på vad det skulle föreställa. Alltså använda mig av ett abstrakt tankesätt.

Jag vill göra sådant här oftare. Testa fritt olika material för att undersöka och testa vad som händer. Kan tänka mig att många reagerade på bland annat saltet och curryn som fanns att tillgå på bordet. Det är ingenting vi är vana vid att använda i ett bild sammanhang. Vår bildlärare uttryckte sig något liknande med att ”barn inte bryr sig om vad som är rätt eller fel, de vill undersöka. Därför är det bra att även ni får pröva på detta”.  Trots att vi utgick ifrån instruktioner, tyckte jag inte det kändes som att vi blev styrda i vårt lärande.  Bildläraren var tydlig med att vi skulle skapa fritt men ändå ha hans planering i bakhuvudet. Fast de olika momenten kunde göras i vilken ordning som helst. Det var upp till varje enskild individ. Det handlar om relationen till lärandet. I detta fall läraren. Tillåter läraren dig att använda ditt intresse för material, som gör att du själv tycker lärandet är meningsfullt?

Innan vi undersökte och testade olika material, fick vi en genomgång om olika sätt man kan se på bild. Några begrepp som används inom konst är abstrakt, konkret, statisk och dynamisk. Abstrakt är någonting som inte går att föreställa sig. Konkret är tvärtom, någonting som går att föreställa sig. Statisk handlar om att en bild delas in och har lika mycket på båda sidor, tänk dig en våg som väger jämnt. Dynamisk menas hur du väljer att stå med kroppen i till exempel en debatt på TV,  det är viktigt att vara vriden mot mitten. Eftersom det är där vi som tittare först riktar vårt fokus. Vilket de inom TV-branschen vet och drar nytta av. Det kallas optisk medvetenhet.

Det här ovan är ett inlägg från min nystartade blogg! Minns ni att jag berättade för er att vi kommer examineras genom att göra en portfolio och mitt val var då att blogga? Det vore jättekul om ni ville följa min resa inför min kommande yrkesroll som förskollärare! http://colorbruden.skolbloggen.se. Hoppas att vi ses där. :) Självklart kommer denna blogg finnas kvar. Kan dock bli färre inlägg eftersom det blir dubbelt så mycket jobb. Men jag ska göra mitt allra bästa för att hålla båda mina bloggar aktiva.

Puss och kram goingar! ♡

Kommentarer
Robex Lundgren säger:

snyggt

2015-01-28 | 21:02:17
Bloggadress: http://ghgumman.blogg.se/
Sarah säger:

Så påhittig du e :)

2015-01-28 | 21:13:13
Bloggadress: http://CheerSarah.devote.se
Emma säger:

Kul med en ny blogg! :)

2015-01-28 | 21:26:26
Bloggadress: http://oscarssonemma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Pink Blinking Music Note