Vill lyfta upp genusperspektiv


Bildkälla

Eftersom jag utbildar mig till förskollärare, anser jag att en fråga kring genusperspektiv är en ytterst viktig fråga, den rör inte bara mig utan hela samhället. Tycker det är otroligt löjligt att rosa har blivit en sådan färg man kallar "tjejfärg". Särskilt när det gäller spädbarn/barn. Det spelar väl fan ingen roll. Knappast bryr sig barnet om vilken färg hon/han har på kläderna. Det är bara föräldrar/samhället som har byggt upp det så, vilket är riktigt tragiskt. Har till och med sett det ute i praktiken, då det var en pojke som klev in med en rosa tröja till förskolan. Han hinner knappt sätta foten innanför dörren och ta av sig ytterkläderna, innan en pojke ifrågasätter varför han har rosa på sig. Säger inte det här väldigt mycket om hur föräldrar/samhället formar sina barn? Kan säga att om jag själv får barn i framtiden så ska min son/dotter få välja själva vilken färg de vill bära (när de börjar komma upp i åldern då sådant har betydelse). Skiter fullständigt i om det bryter mot könsnormerna. Barn ska få vara barn så länge de kan. Tids nog kommer det ändå väcka en oro, vilket kan vänta. Detsamma gäller könsnormerna om att pojkar ska leka med bilar och flickor med Barbie. Säger likadant där... Vill min son/dotter leka med motsatsen så tänker jag inte vara en mamma som hindrar det. Nej, tvärtom. Jag kommer stärka hans/hennes val.

Tycker ni som mig eller har ni andra invändningar? Lämna gärna en kommentar! Alltid roligt att veta hur andra tänker.

Kommentarer
anna säger:

Åh bra inlägg, ja jobbar på en förskola å vi har så sköna föräldrar som skiter i genusfrågan dom låter barnen gå i vad dom vill så dottern har kommit i kalsonger å pojken rosa leggings p de tycker ja ä underbart

2013-09-08 | 13:11:57
Bloggadress: http://annamarialarssson.blogg.se
Christian Thomasson säger:

Bra skrivet! Jag är man och älskar starka färger som rosa, rött, lila och turkos. Problemet är att tillverkare av kläder och gummistövlar är så stockkonservativa. Vi skall bara ha grönt, svart, blått, grått och brunt. Frågar man varför så får man svaret att sågar det alltid varit och så skall det förbli. Hoppas på en förändring. Ge alla tillgång till alla färger. Varför ska inte en man kunna gå i lila thights? Eller röda gummistövlar?

Svar: Tackar så mycket! Roligt att du gillade mitt inlägg. Jag kan förstå ditt problem och det börjar i tidig ålder därför tycker jag att det är viktigt att ta upp sådant här. Hoppas verkligen både för din skull och min att samhället ger tillgång till alla färger. För visst fasen ska du kunna gå i lila tights om du nu så skulle vilja det eller röda gummistövlar som du tar som ännu ett exempel. Bara för att du är man så ska det inte anses som något förbjudet! Tack för din kommentar.
Veronica Pettersson

2013-09-12 | 21:08:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Pink Blinking Music Note